دکتر سیدمحسن <span>طباطبایی</span> مزدآبادی

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی

مدرس دانشگاه تهران هشدار جدی داد كه آلودگی هوا بر سیستم عروقی و گردش خون و سلامت تاثیر گذار است مدرس دانشگاه تهران هشدار جدی داد كه آلودگی هوا بر سیستم عروقی و گردش خون و سلامت تاثیر گذار است

مدرس دانشگاه تهران هشدار جدی داد كه آلودگی هوا بر سیستم عروقی و گردش خون و سلامت تاثیر گذار است

۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
شهری و جامعه
شماره خبر: -۳۰۶۱۳۰۶

طباطبایی مزد آبادی گفت: برخی مطالعات و تحقیقات انجام شده حاكی از این است كه آلودگی هوا بر راندمان كاری كاركنان تأثیرگذار است.

به گزارش رادیو اقتصاد؛ سید محسن طباطبایی مزد آبادی دبیر كل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران هشدار جدی داد كه آلودگی هوا بر سیستم عروقی و گردش خون و سلامت تاثیر گذار است ورود این آلاینده‌ها به بدن انسان بیشتر از طریق سیستم تنفسی است ولی ممكن است ذرات معلق موجود در هوا وارد جریان خون شود و عملكرد عروق را كاهش دهد؛ آلودگی هوا بر سیستم عروقی و گردش خون هم اثر می‌گذارد و سلامت انسان‌ها را به خطر می‌اندازد.

وی ادامه داد: در انگلستان از هر ۵۰ حمله قلبی یكی با آلودگی هوا ارتباط مستقیم دارد و بر اساس تحقیقاتی كه در شانگهای چین صورت گرفته است، فعالیت در بخش خدمات كه بیشتر در دفاتر شهرهای آلوده اتفاق می‌افتد، ۶۸,۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان محسوب می‌شود كه با كاهش آلودگی هوا در چین حتی به میزان ۱۰ سطح (درجه)، بازه كاری در این كشور سالانه حدود ۲.۲ بیلیون دلار افزایش یافته است. اثرات مخرب این امر را می‌توان در درخواست‌ های حرفه‌ای و شغلی نیز مشاهده كرد ضمن اینكه این تأثیرات در تولیدات بسیار فراتر رفته است در نتیجه می‌توان فواید كاهش آلودگی را مطرح كرد.

دکتر طباطبایی‌‌ مزدآبادی تصریح كرد: معضل آلودگی هوا نه تنها در چین بلكه در سایر كشورهای غربی نیز مشاهده شده است و در سال ۲۰۱۴ در لس آنجلس فقط در ۹۰ روز آلودگی هوا به ۱۰۰ درجه رسید در حالی كه این میزان به طور میانگین برابر با ۲۱ درجه از آلودگی است. بر اساس نتایج حاصل از تحقیقات صورت گرفته اگر آلودگی به زیر ۱۰۰ درجه برسد بازده خدماتی می‌تواند ۱۷۴ میلیون دلار افزایش پیدا كند.

دکتر طباطبایی با اشاره به اینكه لندن یكی از بزرگترین شهرهای صنعتی دنیا محسوب می‌شود، اظهار كرد: این شهر از زمانی كه با معضل آلودگی هوا روبرو شد برای بالا بردن راندمان كاری و كاهش آلودگی هوا از راهكارهای در دسترس برای شهر استفاده كرد كه یكی از این قوانین برای افرادی بود كه قصد داشتند با خودروی شخصی به مناطق مركزی لندن وارد شوند و با وضع قوانین جدید و دریافت عوارض سنگین شهروندان تمایلی به استفاده از وسایل نقلیه شخصی نداشتند زیرا این عوارض به قدری سنگین بود كه شهروندان ترجیح می‌دادند از حمل و نقل عمومی استفاده كنند.

به گفته وی: باید رویكرد در كشور به سمتی برود تا بستر مناسب را برای حمل و نقل عمومی فراهم شود و با جایگزینی و در اختیار قرار دادن دوچرخه و موتور سیكلت های هیبریدی به جای ماشین و حضور بانك ها با داشتن منابع مالی در تبلیغات غیر ضروری به این سو حركت كنند و مردم هم تشویق خواهند شد تا سرمایه گذاری خوبی انجام دهند.

وی ادامه داد: ضمن آنكه شهر تحت نظارت برنامه‌های اتحادیه اروپا مقررات بسیار سختی در زمینه تولید خودرو با سوخت پاك اعمال كرد و تعویض وسایل نقلیه با آلایندگی بالا را در دستور كار خود قرار دادند؛ موضوعی كه سال‌هاست در كشور ایران مسكوت مانده است.

مدرس دانشگاه تهران گفت: بر اساس قوانین آمریكا هیچ راننده‌ای حق ندارد در نزدیكی مدارس خودروی خود را بیش از یك دقیقه بدون حركت روشن نگه دارد و در صورت نقض قوانین مجبور به پرداخت ۳۵۰ دلار جریمه خواهد شد. همچنین تاكسی‌های هیبریدی نیز به بخشی از بدنه حمل و نقل عمومی این شهر تبدیل شده به طوری كه بیش از ۲ هزار تاكسی هیبریدی هم اكنون در این شهر مشغول فعالیت هستند.

او گفت: آلودگی هوا ۱۰ تا ۳۰ درصد در كارایی كاركنان تاثیر گذا است و سستی و خستگی همه از آلودگی هوا است و به دنبال آن تبعات دیگری مانند بیماری و هدر رفتن وقت در ترافیك دیگر عوامل در كار روزانه است همچنین جمعیت در رفت او امد روز و شب و مهاجرت از شهر های كوچك به كلان شهر ها از دیگر معضلات است.

مدرس دانشگاه تهران اضافه كرد: تاریخ بارها و بارها نشان داده است كه آلودگی هوا می‌تواند تبدیل به یك بحران جدی برای سلامت شهروندان جهان باشد؛ حادثه "دره میوز" در بلژیك، "دونورا" پنسیلوانیا و از همه مهمتر فاجعه دسامبر سال ۱۹۵۲ در لندن كه در عرض یك هفته بیش از ۱۰۰ نفر كشته شدند نشان‌دهنده آن است كه اگر امروز به دنبال راهكار رفع آلودگی هوا نباشیم نهایتا در اشتباهات خود غرق خواهیم شد.

دکتر سید محسن طباطبایی مزد آبادی دبیر كل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران خاطرنشان كرد: قانونگذاری زیست محیطی در ایران نوپا و گاهاً كم‌كارآمد است اما امیدواریم در لایحه هوای پاك كه ۴ سال است تصویب شده به طور جامع مسئله آلودگی هوا با تمام عللش مورد بررسی قرار گیرد و نواقص موجود در رفع این معضل هر چه زودتر حل شود. و قوانین به روز باشد.

منبع: رادیو اقتصاد

آیا مایل به اطلاع از مطالب جدید هستید؟