دکتر سیدمحسن <span>طباطبایی</span> مزدآبادی

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی

پروژه احداث شهرهای جدید موفق نبوده است پروژه احداث شهرهای جدید موفق نبوده است

پروژه احداث شهرهای جدید موفق نبوده است

۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۸/۳
یادداشت
شماره خبر: ۵۲۴۴۷۶

مشاور معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، گفت: پروژه احداث شهرهای جدید موفق نبوده است و هیچکدام به افق های جمعیتی مورد نظر دست نیافته اند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، سید محسن طباطبایی مزدآبادی با اشاره به موضوع ساخت نسل دوم شهرهای جدید که اخیرا مطرح شده است، گفت: به نظر در گام اول ما می بایست به آسیب شناسی وضعیت موجود بپردازیم و علت یابی کنیم چرا شهرهای جدید نتوانستند به تمامی اهداف خود دست پیدا کنند.

او با بیان اینکه پاشنه آشیل اکثر شهرهای جدید، فقدان شالوده و پایه اقتصادی مستقل و وابستگی آنها به کلانشهرها بوده است، گفت: به عنوان مثال از چهار شهر جدید مجموعه شهری تهران هیچکدام به افق های جمعیتی مورد نظر دست نیافته اند که علت اصلی این امر ضعف بنیان های اقتصادی بوده است و به نوعی به این شهرها بیشتر ماهیت خوابگاهی بخشیده است.

مدیر مسئول فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری با تاکید بر اینکه شهر جدید هشتگرد که ظرفیت جمعیت پذیری آن ۵۰۰ هزار نفر تعیین شده ، تاکنون تنها حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت جذب کرده است، ادامه داد: شهر جدید پردیس نیز از افق ۱۵۰ هزار نفری خود تنها حدود ۶۰ هزار نفر سکنه دارد و وضعیت سایر شهرها نیز تقریبا به همین روال است.

طباطبایی با اشاره به اینکه تنها شهر جدیدی که توانسته است در بعد جمعیت پذیری نسبتاً موفق عمل کند، شهر اندیشه است، افزود: اما این شهر نیز از منظر اقتصادی و اجتماعی یک شهر اقماری وابسته به کلانشهرهای تهران و کرج است.

مدرس دانشگاه خوارزمی معتقد است: اکنون در شرایطی طرح ایجاد نسل دوم شهرهای جدید در دست بررسی است که هنوز چشم انداز روشنی از آینده شهرهای جدید فعلی وجود ندارد و هنوز برای پویایی و تحرک اقتصادی، اجتماعی و هویتی شهرهای جدید طرح منسجمی ارائه نشده است .

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تاکید بر اینکه تجربه شهرهای جدید در جهان نشان می دهد که چنانچه این شهرها دارای کارکرد اقتصادی تجاری مشخص و برنامه ریزی شده ای باشند بسیار موفق عمل خواهند کرد، افزود: برای مثال شهر جدید کراولی در انگلستان به یکی از قطب های صنعتی بزرگ بین لندن و ساحل جنوبی انگلستان تبدیل شده و یا شهرهای جدید کشور هنگ کنگ مانند توئن مون و شاتین دارای جایگاه تجاری صنعتی برجسته ای هستند که این امر جمعیت پذیری سریع آنها را میسر کرده است.

طباطبایی با اشاره به اینکه اخیرا مسئولان اعلام کرده اند که قرار است ۱۰ شهر جدید در کشور احداث شود، گفت: تا زمانی که از منظر اقتصادی هدفگذاری دقیقی برای شهرهای جدید صورت نگیرد این طرح ها با استقبال مردمی روبه رو نخواهند شد.

مشاور معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با اشاره به اینکه قرار است شهرهای جدید به جای دولت محوری، رویکرد مردم محوری را در پیش گیرند، تاکید کرد: سوق دادن سرمایه های مردمی به سمت ایجاد شهرهای جدید تنها زمانی امکان پذیر خواهد بود که از منظر اقتصادی این انباشت سرمایه دارای صرفه مناسب باشد.

آیا مایل به اطلاع از مطالب جدید هستید؟