دکتر سیدمحسن <span>طباطبایی</span> مزدآبادی

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی

دولت خرید خانه را به یک مشکل لاینحل تبدیل کرده است دولت خرید خانه را به یک مشکل لاینحل تبدیل کرده است

دولت خرید خانه را به یک مشکل لاینحل تبدیل کرده است

۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
اقتصاد
شماره خبر: ۲۸۵۷۱۵

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: مهم‌ترین مشکل بازار مسکن عدم حمایت دولت برای ارائه یارانه در این حوزه است که سبب شده خرید خانه به یک مشکل لاینحل تبدیل شود.

سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی در گفت‌وگو با ایسنا درباره رکود بازار مسکن اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل بازار مسکن عدم توانایی سیستم بانکی برای تامین مالی مناسب خرید خانه و همچنین عدم حمایت از سوی دولت برای ارائه یارانه در این حوزه است که سبب شده خرید خانه به یک مشکل لاینحل تبدیل گردد.
وی ادامه داد: براساس گزارش‌های اخیر بانک مرکزی نیز اگرچه بازار مسکن دچار تکانه‌های رو به جلو شده اما هنوز تا اعلام خروج مسکن از شرایط رکودی فاصله بسیاری وجود دارد.
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به رشد 5/6 درصدی معاملات آپارتمان‌های مسکونی تهران در بهمن ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال گذشته گفت: با این حال میزان این معاملات در 11 ماه سال 94، 141 هزار و 500 مورد بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال 93 کاهش 10/5 درصدی را نشان می‌دهد.
این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه افزایش وام مسکن و جعاله و طرح صندوق پس‌انداز مسکن نیز تاثیر بسزایی در رونق اقتصادی بازار مسکن نداشته است، افزود: برای تامین مسکن بیش از 20 میلیون خانوار ایرانی باید سالانه یک میلیون و 200 هزار واحد مسکونی جدید ساخته شود اما به دلیل سهم بیش از 50 درصدی قیمت زمین در هزینه تولید ساختمان اغلب خانوارهای ایرانی توان خرید مسکن مطلوب خود را ندارند.
طباطبایی مزدآبادی با بیان اینکه هم‌ اکنون خانواده‌های ایرانی حدود 35 درصد از درآمد ماهیانه خود را هزینه مسکن می‌کنند، ادامه داد: طبق ارزیابی‌ها در کشورهای توسعه‌یافته خانواده‌ها بعد از حداکثر پنج سال با پس‌‌‌انداز توان خرید خانه را دارند اما در ایران این رقم به بیش از 10 سال می‌رسد.
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران به طرح لیزینگ مسکن نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به نرخ بالای رشد قیمت‌ها در حوزه مسکن بسیار بعید است که در دوره‌های بلندمدت بخش خصوصی وارد تأمین مالی خرید مسکن شود چرا که این نوع لیزینگ در بازه‌های زمانی چندین ساله به ضرر سرمایه‌گذاران تبدیل می‌شود.

منبع : روزنامه کیهان

تاریخ انتشار : 1394/12/08

شماره خبر : 69469

آیا مایل به اطلاع از مطالب جدید هستید؟