دکتر سیدمحسن <span>طباطبایی</span> مزدآبادی

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی

ارتقای فرهنگ کتابخوانی برای بالندگی جامعه دینی و انقلابی ضروری است ارتقای فرهنگ کتابخوانی برای بالندگی جامعه دینی و انقلابی ضروری است

ارتقای فرهنگ کتابخوانی برای بالندگی جامعه دینی و انقلابی ضروری است

۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
فرهنگ
شماره خبر: -۲۹۶۱۲۹۶

بهره‌برداری از فناوری‌های نوین در عرصه کتابخوانی و همچنین استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای ارتقای فرهنگ کتابخوانی حائز اهمیت است.

«دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی» در مورد اهمیت و جایگاه هفته کتاب و کتابخوانی به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، گفت: با وجود فضای مجازی به طور گسترده ، شرایط کرونایی و عوامل تاثیر گذار پسا کرونا بر اجتماعات مردمی برای فرهنگ کتابخوانی، همچنین ضرورت بالندگی هر چه بیشتر انقلاب اسلامی و جامعه دینی و از طرفی در مسیر حرکت به سمت برپایی تمدن نوین اسلامی، ترویج و ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی ضرورتی انکارناپذیر است.

دبیر کل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه محور اصلی هفته کتاب توجه به اهمیت کتاب و کتابخوانی و جایگاه کتاب است، عنوان کرد: این هفته می تواند تلنگری به دستگاه‌ها و نهاد ها باشد تا به موضوع کتاب به عنوان یک ابزار فرهنگی رسا، مانا و تاثیرگذار در شرح وظایف و رسالت فرهنگی‌ای که دارند ، بپردازند.

 این مدرس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه ساختار، شیوه، نحوه و محتوای برگزاری هفته کتاب امسال به دلیل بیماری کرونا مانند تمام برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و صنعتی دنیا تغییر کرده است، اظهارداشت: بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌های حضوری و فیزیکی جای خود را به برنامه‌های غیرحضوری و آنلاین داده‌اند، که در فرهنگ سازی کتابخوانی نیز این امر اجتناب ناپذیر خواهد بود لذا باید تلاش شود تا وبینارهای موثر برای فرهنگسازی این امر مهم برگزار شود.

این پژوهشگر حوزه اقتصاد شهر خاطر نشان کرد: تلاشهای بسیاری پیرامون تبیین فرهنگ کتابخوانی در جامعه صورت گرفته است. اما به دلیل شرایط کرونایی به جای برگزاری جشنواره‌های حضوری و چهره به چهره‌ که تاثیر بسزایی بر مخاطبان داشت باید با نگاه جدیدی به سمت اجرای برنامه‌ها در قالب مجازی حرکت شود.

طباطبایی به فرصت محدودی که برای اجرای برنامه های فرهنگی در هفته کتابخوانی در نظر گرفته شده است اشاره کرد و افزود: باید به حوزه رسانه و پیام، در موضوع کتاب و کتابخوانی با اهداف اطلاع‌رسانی، آگاهی بخشی و فرهنگ‌سازی توجه ویژه ای کرد و در جهت نهادینه‌سازی فرهنگ کتابخوانی گام‌های مؤثر با رویکرد فرهنگی برداشت.

وی رسانه را عنصر مهمی در توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی دانست و گفت: می توان از طریق ارائه تصویر شایسته از نتایج و آثار مفید و موثر توجه به کتاب و کتابخوانی به مخاطبان رسانه ها آگاهی بخشید.

دبیر کل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران تصریح کرد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی، باید گفت که دوری از کتاب و کتابخوانی می‌تواند یکی از عوامل بروز یا تشدید برخی آسیب‌های اجتماعی شود، بنابراین با جا انداختن فرهنگ کتابخوانی در رسانه می توان از بروز آسیب های اینچنینی جلوگیری کرد.

طباطبایی افزود: تبیین جایگاه کتاب در فرهنگ اسلامی ـ ایرانی از طرفی و ترسیم جایگاه دانش و آگاهی، مطالعه و آموختن و به‌روز بودن در دین مبین اسلام و فرهنگ ایرانی به‌عنوان یک آموزه فراگیر و اساسی باید مد نظر قرار گیرد .

این مدرس دانشگاه تهران همچنین با اشاره به اینکه با تقویت حوزه کتاب و کتابخوانی در موضوع سبک زندگی ایرانی- اسلامی، می‌توان از این ظرفیت ارزشمند فرهنگی استفاده کرد، گفت:باید برای انجام این کار از ظرفیت اندیشمندان و نخبگان نیز استفاده کرد؛ لذا توجه به سرمایه‌های اجتماعی از جمله سرمایه جوانان و خانواده در حوزه فرهنگ‌سازی و افزایش فرهنگ کتاب و کتابخوانی بسیار مهم است. توجه به مخاطب کودک و نوجوان برای کسب نتایج مطلوب از موضوع ترویج فرهنگ کتابخوانی، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

این پژوهشگر حوزه اقتصاد شهر با تاکید بر اینکه بررسی و بومی‌سازی تجربیات سایر کشورها و نهادهای بین‌المللی هم در توسعه فرهنگ کتابخوانی قابل بهره‌برداری است ،افزود: توجه و بهره‌برداری از فناوری‌های نوین در عرصه کتابخوانی و همچنین استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با وجود اینکه این فضا فقط مورد استفاده قشری خاص است، اما برای ارتقای فرهنگ کتابخوانی بسیار دارای اهمیت است .

طباطبایی در ادامه به برخی از راهکارهای عملی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی، اشاره و تصریح کرد: معرفی کتب ارزشمند و فاخری که رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) بر آن‌ها تاکید داشته و یا بر آن‌ها تقریر نوشته‌اند، تولید و پخش برنامه‌های کوتاه رادیویی و تلویزیونی که هم اکنون نیز با تلاش سازمان صدا و سیما این امر تا حدودی در حال اجراست و مخاطب خود را دارد، خواندن کتاببه‌ویژه توسط چهره‌های شاخص و محبوب مردمی همچون هنرمندان، شعرا، ورزشکاران و روحانیون  در رسانه ها تاثیر بسزایی در جذب مخاطب خواهد داشت لذا این موضوع فرصت مناسبی جهت استفاده از ظرفیت معرفی کتاب برای ترویج و پاسداشت زبان و ادب فارسی خواهد بود.

وی بر لزوم توجه به حوزه کودک و نوجوان در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی تاکید کرد و گفت: تولید نماهنگ و ترانه‌هایی جذاب با مضمون کتاب و ترویج کتابخوانی به‌ویژه جهت جذب مخاطب کودک و نوجوان بسیار حائز اهمیت است. تعیین و ترویج شعار در موضوع کتابخوانی همچون «بهترین هدیه، کتاب است» نیز دارای اهمیت فراوانی است.

طباطبایی خاطر نشان کرد: برگزاری نشست های نقد و بررسی کتاب ، تهیه گزارش‌های مستند و خبری با هدف نقد و بررسی وضعیت کتاب و کتابخوانی در جامعه، برگزاری مسابقه‌های متنوع با هدف معرفی محتوای کتاب‌های ماندگار در قالب مشاعره و همراهی رسانه ها در این راستا از اهمیت بسیاری برخور دار است. در تلاشیم از اثر تالیفی حقوق شهر و شهروندی که یک کتاب کاربردی است، رونمایی کنیم.

منبع: خبرگزاری شبستان

آیا مایل به اطلاع از مطالب جدید هستید؟