لطفا یک ایمیل صحیح وارد نمایید

پنهان رمز عبور وارد شده قابل قبول نیست.

بازیابی رمز عبور؟

فقط حرف و عدد قابل قبول است.

لطفا یک ایمیل صحیح وارد نمایید

پنهان رمز عبور وارد شده قابل قبول نیست.

جهت بازیابی گذرواژه خود لطفا پست الترونیک خود را وارد نمایید!

Error message here!

بازگشت به ورود

قوانین درج دیدگاه

  • - دیدگاه‌های نژادپرستانه و قومیتی قابل انتشار نیست.
  • - دیدگاه‌های حاوی توهین و افترا به ادیان، مذاهب و اشخاص قابل انتشار نیست.
  • - دیدگاه‌های مصداق هرزنامه و تبلیغات قابل انتشار نیست.
  • - دیدگاه‌های حاوی کلمات نامناسب و خلاف عرف قابل انتشار نیست.

اشتراک خبر در شبکه‌های اجتماعی

Close
دکتر سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی

تارنمای دکتر سیدمحسن طباطبائی مزدآبادی

تارنمای دکتر سیدمحسن طباطبائی مزدآبادی

چند‌رسانه‌ای | ۴۵ سال قبل | کد خبر: ۴۹۵

سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه تهران

سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه تهران، دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی

[مطلب کامل]
می‌پسندم (3) دیدگاه اشتراک
Avatar Image

    تارنمای دکتر سیدمحسن طباطبائی مزدآبادی

    چند‌رسانه‌ای | ۵۰ سال قبل | کد خبر: ۴۴۹

    می‌پسندم دیدگاه اشتراک
    Avatar Image

      تارنمای دکتر سیدمحسن طباطبائی مزدآبادی

      چند‌رسانه‌ای | ۵۰ سال قبل | کد خبر: ۴۵۰

      می‌پسندم (84) دیدگاه اشتراک
      Avatar Image

        تارنمای دکتر سیدمحسن طباطبائی مزدآبادی

        چند‌رسانه‌ای | ۲ روز قبل | کد خبر: ۷۳۶

        دور ریز بی حساب و کتاب مواد غذایی

        دور ریز بی حساب و کتاب مواد غذایی

        [مطلب کامل]
        می‌پسندم دیدگاه اشتراک
        Avatar Image

          تارنمای دکتر سیدمحسن طباطبائی مزدآبادی

          چند‌رسانه‌ای | ۳ روز قبل | کد خبر: ۷۳۵

          می‌پسندم دیدگاه اشتراک
          Avatar Image

            تارنمای دکتر سیدمحسن طباطبائی مزدآبادی

            چند‌رسانه‌ای | ۴ روز قبل | کد خبر: ۷۳۴

            مصاحبه تلویزیونی: بانک ها چه سهمی در توسعه شهرها دارند؟

            در گفت و گو با تحریریه اقتصاد شبکه ایران کالا گفت: در چرخه اقتصادی شهری ، موضوع مهم پیوست مطالعاتی پروژه های شهری است زیرا بانک ها زمانی که به برگشت سرمایه های خود در پروژه های شهری اطمینان داشته باشند به راحتی در طرح توسعه شهرها مشارکت می کنند.

            [ادامه] [مطلب کامل]

            دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر کل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با حضور در استدیوی شبکه ایران کالا و در گفت و گو با تحریریه اقتصاد به بحث نظام بانکی در اقتصاد شهری پرداخت.

            دکتر طباطبایی در پاسخ به این سوال که از منظر اقتصاد شهری بانک چگونه تعریف می شود‏، گفت: بانک به نوعی محل تمرکز و توزیع وجوه مردم و مشتریان است که در نظام اقتصاد شهری تحت عنوان شهروند از آنها نام برده می شود بانک ریشه دینی دارد و یک مفهوم کاملاً مذهبی است که وظیفه دارد ساز و کار جمع آوری وجوه مردم و توزیع آن را در به سر جامعه برای حل مشکلات مردم و جامعه تعریف کند کاربرد بانک این است که گره گشایی از مشکلات پولی بانکی مردم باشد.

            وی ادامه داد: منابع بانکها از مشتریانشان جمع‌آوری می‌شود این مشتریان در نظام اقتصاد شهری همان شهروندان هستند اما ساز و کار جمع کردن منابع که همان پول‌های مردم است طرق مختلفی دارد ، این پول ها می تواند جنبه اسکناس داشته باشند یا هدایا باشند یا هر گونه منابعی که مردم به صورت مالی و نقدی در اختیار دارند می‌توانند در اختیار بانک‌ها قرار دهند و بانک‌ها به نوعی می توانند این منابع را بر اساس برنامه های بالادستی که در نظام شهری و در نظام ملی دارند متعاقبا قوانینی که در نظام پولی بانکی تعریف شده برای آحاد مردم سرمایه‌گذاری  و استفاده کنند.

            دکتر طباطبایی افزود: منابع همان نقدینگی ها و هدایای هست که بانک ها جمع آوری می کنند مصارف ، وام ها و تسهیلاتی است که بانک ها در بسترجامعه توزیع  و یا سرمایه‌گذاری می‌کنند.

             وی تصریح کرد: بانک ها دو وظیفه دارند وظیفه اول حفظ منابع مردم، سهامداران و مشتریانشان است و وظیفه دوم تکلیف اجتماعی آنها در قبال سایر مردم جامعه است

            شما مخاطبان محترم می توانید مشروح صحبت های دبیر کل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران را در فایل ویدئویی پیوست برنامه مشاهده کنید.

            منبع: ایران کالا

            تاریخ انتشار: 23 بهمن 1398

            [مخفی] [مطلب کامل]
            می‌پسندم دیدگاه اشتراک
            Avatar Image

              تارنمای دکتر سیدمحسن طباطبائی مزدآبادی

              یادداشت | ۱۴ روز قبل | کد خبر: ۷۳۳

              اصلاح ساختار شهرداری تهران؛ ضرورت اجرای دقیق و عمیق

              اصلاح ساختار شهرداری باید به دقت و جدیت انجام شود و نباید حالت فرمالیته به خود گرفته و صرفاً برای پاسخگویی به مطالبات شورا انجام شود، بلکه باید جراحی اساسی بر روی ساختار شهرداری انجام شده و شهردار نیز با تمام قوا از اصلاح ساختار دفاع کند.

              [ادامه] [مطلب کامل]

              امروزه سازمانها همانند یک موجود زنده رشد و نمو می کنند، تغییر می کنند، انطباق پیدا می کنند و به مانند یک موجودیت بیولوژیک اعمال خود را پیش می برند. گاهی سازمانها در اثر رشد بی رویه به یک ارگانیسم نامتوازن با ساختارها و فرایندهای پیچیده و مبهم تبدیل می­شوند که کارایی و بهره وری خود را به میزان زیادی از دست می دهد در چنین شرایطی مفهومی بنام چابکی سازمانی پدیدار می شود. چابکی سازمانی ترکیبی جذاب از انعطاف پذیری، تغییر پذیری و سرعت عمل است. سازمان وقتی چابک است که همه افراد آن در هر رده شغلی در حد بالای انگیزه هستند با تغییرات سازگار می شوند و در محیط کاری خود بهترین عملکرد را دارند. چابکی سازمان به توانایی و قابلیت آن سازمان برای تجدید ساختار، انطباق، تغییر سریع و موفقیت در محیط به شدت متغیر مبهم و آشفته اطلاق می شود چابکی در تناقض با پایداری و ثبات نیست بلکه چابکی به ثبات نیاز دارد. در حقیقت چابکی یک سازمان دو پیش نیاز است یکی قابلیتهای دینامیک یعنی توانایی حرکت سریع و دیگری ثبات و پلت فرم پایدار است.وقتی مدیریت یک سازمان در مسیر مدیریتی خود دچار اشکال می شود و در مواجهه با مسائل ترس و ناامیدی بر او چیره می شود ساختارها را اضافه کرده و پیچیده می­کند قوانین و فرایندها را اضافه می کند در حالیکه باید ساختارها و فرایندها را کاهش دهد. شهرداریها یا دولتهای محلی امروزه به عنوان یک سازمان تلقی می شوند که نیازمند چابک شدن برای انطباق با تغییرات سریع کاهش هزینه در همه زمینه ها هستند. ناکارآمدی سازمانی در شهرداری تهران امروزه به وضوح قابل مشاهده است و این مهم بارها توسط خود نهاد مدیریت شهری اعم از شهردار و شورا اشاره شده است.

              نبود هماهنگی میان ساختار و منابع انسانی، فقدان تناسب طرح طبقه‌بندی مشاغل فعلی شهرداری با مشاغل جدید و ضرورت بروزرسانی آن، عدم توازن نیروی انسانی به پهنه جغرافیایی مناطق ۲۲ گانه، تطابق نداشتن پست و شغل سازمانی در شهرداری تهران، وجود شغل‌های فاقد پست سازمانی در شهرداری تهران، تناسب پایین نیروی انسانی با ماموریت‌ها، ابهام نقش شهروندان در اداره شهر، سطح مشارکت پایین مردم و سازمان‌های مدنی در اداره شهر و حق انتخاب شهروندان، عدم مشارکت ذی نفعان، مردم و تشکل‌های مردمی در اداره سازمان‌های وابسته، شفاف نبودن نقش سازمان‌ها و شرکت‌ها ، وجود واحد متناظر سازمان‌ها و شرکت‌ها در مناطق، وجود سازمان‌ها و شرکت‌های با ماموریت‌های موازی و متداخل با واحدهای اجرایی شهرداری تهران، عدم تبیین دقیق نقش و ارتباط سازمان‌ها و شرکت‌ها با معاونت‌های ستادی و ناهماهنگی بین آن‌ها، عدم همسویی ساختار سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته با اهداف و راهبردهای شهرداری تهران و ضرورت بازنگری در آن، ضعف در نظام‌ها و تشکیلات مالی، برنامه‌ریزی و نظارتی شهرداری تهران، کاستی‌های موجود در نظام آموزشی و پژوهشی کم‌توجهی به اصول علمی در طراحی ساختار سازمانی، فقدان انعطاف سازمانی، فاصله زیاد واحدهای عملیاتی شهرداری با مردم، ضعف در اجرای ساختارهای مصوب، وجود تداخل موضوعی و وظایف در حوزه‌های تخصصی شهرداری و آسیب‌های مختص آن حوزه، مغایرت ساختار مصوب و ساختار جاری در شهرداری تهران، تصدی‌گری‌های غیرضرور، کم‌توجهی به ساختارهای تاثیرگذار و هماهنگی بین حوزه‌ها، ضعف در ابزارهای تعاملی برای استقرار مدیریت هماهنگ شهری و هماهنگی معاونت‌های ستادی از جمله آسیبها و مسائل موجود در ساختار شهرداری است. در همین راستا شورای اسلامی شهر تهران مصوبه الزام شهرداری تهران به اصلاح ساختار سازمانی و کاهش حوزه های معاونت شهردای و سازمانها و شرکتهای تابعه و سازماندهی مجدد مناطق را تصویب و طی نامه ای مورخ ۱۲/۱۰/۱۳۹۷ ابلاغ کرد. این موضوع در ماده ۱۲ برنامه سوم توسعه شهر تهران ابلاغی ۲/۱۱/۱۳۹۷ نیز مورد تاکید قرار گرفته است .

              در راستای اجرای این مصوبات شهرداری تهران نیز در تاریخ ۳/۱۰/۱۳۹۸ ساختار جدید پیشنهادی خود را در قالب هفت معاونت ارائه کرده است. شورای اسلامی شهر تهران نیز پس از بررسی ساختار پیشنهادی شهرداری تهران مصوبه بازنگری ساختار سازمانی شهرداری تهران را در تاریخ ۳۱/۱/۱۳۹۹ را ابلاغ می کند این مصوبه مشتمل بر ۱۲ ماده و ۳۴ تبصره می باشد و شهرداری تهران موظف است تا پایان آذرماه سال ۱۳۹۹ بازطراحی را انجام دهد و تا پایان سال ۱۳۹۹ نسبت به استقرار کامل ساختار جدید مبادرت ورزد. مقایسه تطبیقی کلانشهر تهران با سایر کلانشهرها نشان می دهد که این اصلاح ساختار باید هرچه سریعتر و هرچه دقیق تر و عمیق تر انجام گیرد فقط یک مقایسه ساده نشان می دهد که تهران در چه وضعیتی است در حالیکه از بودجه حدود ۳۰ هزار میلیارد تومانی تهران نزدیک به پنجاه درصد صرف هزینه های جاری از جمله حقوق و دستمزد پرسنل ۷۰ هزار نفری می شود که در کلانشهر سئول که در رده ششم رقابت پذیر ترین شهرهای جهان قرارد دارد تنها سه معاونت شهرداری وجود دارد و حدود پنج درصد بودجه شهر صرف حقوق و دستمزد می شود و در عوض بیشترین سهم بودجه مربوط به رفاه اجتماعی آموزش و حمل و نقل است و یا دوبی به عنوان یکی از معروفترین شهرهای توریستی جهان شهرداری داری ۶ معاونت و ۱۱ هزار پرسنل است.  به هر تقدیر اصلاح ساختار شهرداری باید به دقت و جدیت انجام گرفته و نباید حالت فرمالیته به خود گرفته و صرفاً برای پاسخگویی به مطالبات شورا انجام شود بلکه باید جراحی اساسی بر روی ساختار شهرداری انجام شده و شهردار نیز  با تمام قوا از اصلاح ساختار دفاع کند این مهم از آن جهت مورد تاکید قرار می گیرد که شاید بیش از یک دهه است که مطالعات و بررسیهای اصلاح ساختار شهرداری تهران شروع شده اما هرگز عزمی برای ورود جدی به آن وجود نداشته است.

              [مخفی] [مطلب کامل]
              می‌پسندم دیدگاه اشتراک
              Avatar Image

                تارنمای دکتر سیدمحسن طباطبائی مزدآبادی

                جامعه | ۱۴ روز قبل | کد خبر: ۷۳۲

                میزان آگاهی تهرانی ها از حقوق شهروندی پایین تر از حد متوسط

                 دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی در اولین کنگره علمی حقوق شهروندی با بیان اینکه حقوق شهروندی مفهومی ترکیبی و آمیخته ای از وظایف و مسئولیت های شهروندان در مقابل هم…

                [ادامه] [مطلب کامل]

                 دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی در اولین کنگره علمی حقوق شهروندی با بیان اینکه حقوق شهروندی مفهومی ترکیبی و آمیخته ای از وظایف و مسئولیت های شهروندان در مقابل هم دیگر، حاکمیت و کشور است، اضافه نمود: اساسا حقوق شهروندی مقوله ای نیست که از طرف دولت ها به مردم تفویض گردد بلکه دولت ها می بایست این حریم و حد فاصله را حفظ نموده و از آن صیانت نمایند و اگر به طریقی این حریم مورد تجاوز نهاده شد چه اقدامات جبرانی انجام دهند.

                وی با اشاره به اینکه شفافیت، یکی از شاخص های مهم حکمروایی خوب شهری و از مصادیق حقوق شهروندی است، ادامه داد: از آنجا که شهروندان، از تصمیمات مدیریت شهری تأثیر می پذیرند و ذی نفع هستند، حق طبیعی آنهاست که بدانند این تصمیمات چگونه اتخاذ شده اند و چه فرایندی را طی نموده اند.

                مدرس دانشگاه تهران تأکید کرد: مدیریت شفاف شهری این فرصت را برای شهروندان فراهم می نماید تا تصویر دقیق تری از آنچه در شهر اتفاق می افتد داشته باشند و شهروندان می توانند عملکرد سازمان های مدیریت شهری را واضحتر ببینند و ارزیابی نمایند و مدیران شهری را وادار به پاسخگویی نمایند.

                وی با بیان اینکه در انجمن علمی اقتصاد شهری ایران تحقیقی در مورد میزان آگاهی شهروندان تهرانی از حقوق شهروندی اجرا شده است، گفت: نمونه تحقیق، ده ها تن از شهروندان تهرانی در سال 1394 بودند و ابزار اندازه گیری، پرسشنامه 18 سئوالی محقق ساخته است که به منظور سنجش روایی ابزار، صاحب نظران با استفاده از روش روایی محتوا، روایی ابزار را در حد مطلوب ارزیابی نمودند و به منظور برآورد پایایی ابزار پژوهش، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد.

                نایب رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: . نتایج تحقیق نشان دادند که میزان آگاهی از حقوق شهروندی در شهروندان تهرانی، پایین تر از حد متوسط است و همچنین بین میزان آگاهی شهروندان تهرانی از حقوق شهروندی بر اساس قومیت، تحصیلات، منطقه سکونت و رده سنی، تفاوت معنی داری وجود ندارد؛ اما میزان آگاهی شهروندان مرد تهرانی از حقوق شهروندی، بیشتر از شهروندان زن تهرانی می باشد و میزان آگاهی شهروندان متأهل از مجرد نیز بیشتر می باشد.

                طباطبایی مزدآبادی خاطرنشان نمود: با توجه به نتیجه این پژوهش که میزان آگاهی شهروندان تهرانی از حد متوسط پایین تر می باشد، شایان ذکر است کشورهای کانادا، استرالیا، نروژ و سوئیس، بالاترین میزان آگاهی را از حقوق شهروندی در میان کشورهای جهان دارند که به نمونه هایی همچون انتشار منشور اروپایی 2000، حفاظت از حقوق بشر در شهرها، سیاست شبکه شهرها برای حقوق بشر، طرح بهبود کیفیت زندگی شهری ساکنان، سیاست منشور برابری جنسیتی در زندگی شهری محلی، طرح ارتقای دموکراسی محلی و حکمرانی خوب در این کشورها می توان اشاره نمود.

                به گزارش تور بالی اندونزی، افرادی همچون شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی، رییس دانشگاه علامه طباطبایی، سید محمد هاشمی، دستیار ویژه وزیر ارتباطات در امور حقوق شهروندی و دستیار ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور شهروندی در این کنگره که با رویکرد فرهنگی و به همت دبیرخانه کنگره حقوق شهروندی با حضور برگزار گردید، حضور داشتند.

                 

                منبع: خبرگزاری مهر
                تاریخ انتشار: 27 فروردین 1399
                [مخفی] [مطلب کامل]
                می‌پسندم دیدگاه اشتراک
                Avatar Image

                  تارنمای دکتر سیدمحسن طباطبائی مزدآبادی

                  اقتصاد | ۱۴ روز قبل | کد خبر: ۷۳۱

                  اهدا جایزه برتر مقاله برتر در حوزه مدیریت شهری کارآمد به دکتر طباطبایی

                  جایزه و لوح تقدیر مقاله برتر در حوزه مدیریت شهری کارآمد به دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی اهدا شد.به گزارش تحریرنو ؛ جایزه و لوح تقدیر مقاله برتر در حوزه مدیریت شهری…

                  [ادامه] [مطلب کامل]

                  جایزه و لوح تقدیر مقاله برتر در حوزه مدیریت شهری کارآمد به دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی اهدا شد.

                  به گزارش تحریرنو ؛ جایزه و لوح تقدیر مقاله برتر در حوزه مدیریت شهری کارآمد در یازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری و ششمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی دبیر کل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران اهدا شد.

                  پیروز حناچی شهردار تهران بنا به نظر کمیته داوران علمی یازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری و ششمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی مقاله تبیین مدیریت شهری کارآمد با ارائه الگوی توسعه حرفه ای مدیران در محور توسعه منابع انسانی را به عنوان مقاله برتر برگزید و با اهدای لوح تقدیر از سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر کل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران تقدیر کرد.

                  در متن این تقدیر نامه آمده است:
                  با افتخار مقاله ارزشمند جنابعالی با عنوان تبیین مدیریت شهری کارآمد با ارائه الگوی توسعه حرفه ای مدیران در محور توسعه منابع انسانی جشنواره پژوهش و نو آوری مدیریت شهری مشترک بین مرکز مطالعات وبرنامه ریزی شهر تهران و مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور بنا به نظر کمیته داوران علمی جشنواره به عنوان اثر برتر اعلام می گردد.

                  از مشارکت اثر بخش شما در یافتن راه حل های علمی و نوآورانه در خصوص حل نارسایی های شهری و روستایی قدردانی نموده و تداوم همت و موفقیت های شما را از درگاه ایزد منان مسئلت دارم.

                   

                  منبع: تحریرنو

                  تاریخ انتشار:  ۲۴ آذر ۱۳۹۸

                  [مخفی] [مطلب کامل]
                  می‌پسندم دیدگاه اشتراک
                  Avatar Image

                    تارنمای دکتر سیدمحسن طباطبائی مزدآبادی

                    یادداشت | ۱۸ روز قبل | کد خبر: ۷۲۹

                    هم‌افزایی انجمن‌های علمی در اجرایی کردن طرح سازمان نظام مدیریت

                    کارآمدی از جمله مفاهیم مطرح در علم مدیریت، اقتصاد و سیاست است. کشور به مدیران کارآمد، جهادی و خدمتگزار نیاز دارد. کارآمدی مدیران باید سبب ادراک در مردم و کسب رضایت در…

                    [ادامه] [مطلب کامل]

                    کارآمدی از جمله مفاهیم مطرح در علم مدیریت، اقتصاد و سیاست است. کشور به مدیران کارآمد، جهادی و خدمتگزار نیاز دارد. کارآمدی مدیران باید سبب ادراک در مردم و کسب رضایت در آنها شود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، اصل کارآمدی را باعث مشروعیت نظام اسلامی می‌دانند: «مشروعیت همه‌ ما بسته به انجام وظیفه و کارایی در انجام وظیفه است. بنده روی این اصرار و تکیه دارم که بر روی کارایی‌ها و کارآمدی مسئولان طبق همان ضوابطی که قوانین ما متخذ از شرع و قانون اساسی است، بایست تکیه شود. هرجا کارآمدی نباشد، مشروعیت از بین خواهد رفت.» در واقع مدیریت باید ریشه الهی و اخلاقی داشته باشد تا کارآمد باشد.

                    خدمت‌رسانی به مردم، روحیه جهادی، روحیه تلاش برای حل مسائل و مشکلات کشور و مردم، صداقت و مسئولیت‌پذیری، از اصلی‌ترین شاخص‌های کارآمدی مدیران می‌باشند. جهت انتخاب و انتصاب مدیران با تعیین درجه کارآمدی آنها، قطعاً نیاز به الگوواره جدیدی با تشکیلات و نظامی منسجم می‌باشد که به‌درستی، با شفافیت، دقت و صداقت، سطوح دانشی- رفتاری- مهارتی مدیران را اندازه‌گیری و ارزشیابی کند تا مدیران در پست مناسب منصوب شوند.

                    اهميت و ضرورت مدیریت در سازمان‌ها به‌ویژه دستگاه‌های دولتی کشور از آنجا ناشي مي‌شود که در طراحي سازمان‌ها، همواره ضعف‌ها، چالش‌ها و نارسايي‌هاي وجود دارد و مدیر به عنوان عاملی قوي و اطمينان‌بخش خصوصاً در محيط متغير و پیچیده کنونی با وجود تغييرات سريع و ناپایدار، می‌تواند در حفظ ثبات سازمان، نقش اساسي و کلیدی داشته باشد. در واقع برای حل مسائل و مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و زیست‌محیطی کشور، مهم‌ترین عامل مدیریت صحیح و کارآمد در تمامی زمینه‌هاست. فساد اداری، رانت‌خواری، کم‌کاری، عدم‌بهره‌وری و ... ریشه در مدیریت غلط دارد. مدیریت در دستگاه‌های دولتی به واسطه ویژگی‌های خاص آن سخت و دشوار است و بنابراین دانش، مهارت، توانایی و شایستگی‌های مدیریتی ویژه‌ای نیز می‌طلبد. اندازه سازمان‌های دولتی، بزرگ و با توجه به لایه‌های بوروکراسی، پیاده‌سازی تغییرات در این سازمان‌ها، سال‌ها زمان می‌برد که این می‌تواند موجب سرخوردگی مدیران آینده‌نگر شود. بودجه در این سازمان‌ها از قبل تعیین می‌شود و با عنایت به سطوح کنترلی متعدد در سازمان، انبساط و تورم نیروی انسانی وجود دارد؛ لذا با وجود این مشکلات، پرداختن به موضوع انتصاب مدیران شایسته با استفاده از مدل‌های به‌روز جهانی و براساس شایستگی‌های مهندسی شده، امری ضروری است.

                    با توجه به اینکه حرفه، علم و هنر مدیریت به این اندازه مهم و ضروری است، نیاز به سازمانی برای ارزشیابی و تأیید صلاحیت حرفه‌ای مدیران برای تصدی پست‌های مدیریتی وجود دارد. نیاز به وجود سازمان نظام مدیریت همانند سازمان نظام پزشکی، سازمان نظام روان‌شناسی، سازمان نظام مهندسی، کانون وکلا وجود دارد که ورود و عضویت در هر کدام از این سازمان‌ها، نیازمند اخذ قبولی در آزمون ورودی و در واقع کسب تأییدیه صلاحیت حرفه‌ای است. در حقیقت با توجه به اصل شایسته‌گزینی و شایسته‌سالاری، کاندیدای مدیریت باید مجموعه‌ای از شایستگی‌ها اعم از دانش، مهارت، نگرش و ویژگی‌های شخصیتی را داشته باشند تا بتوانند در پست مدیریتی منصوب شوند که این امر نیاز به وجود سازمانی منسجم و کارآمد برای اندازه‌گیری این شایستگی‌ها جهت اعطای مجوز مدیریت دارد.

                    سازمان نظام مدیریت بر آن است که با ارائه الگوی بومی، به‌روز، جهانی با نگاه محلی و کارآمد، شایستگی‌های بایسته مدیریت کارآمد را احصا کند و براساس آن با پروتکل‌های اخلاقی، علمی و تخصصی به ارزشیابی مدیران پرداخته و رتبه‌بندی و طبقه‌بندی مدیران را انجام دهد و براساس آن پروانه صلاحیت حرفه‌ای مدیریتی در سطوح مختلف صادر کند تا گزینش، انتخاب و انتصاب مدیران شایسته با در نظر گرفتن اصل شایسته‌سالاری صورت گیرد.

                    شایان ذکر است از گذشته طرح پیشنهادی تأسیس سازمان نظام مدیریت توسط اندیشمندان و صاحبنظران متعددی مطرح شده، ولیکن اجرایی و عملیاتی شدن آن مغفول مانده است. شاید دلیل عدم اجرای چنین طرحی، موازی‌کاری برخی از سازمان‌ها در این حوزه بدون پشتوانه قوی یا الزامات قانونی و بوروکراسی ریشه‌ای باشد. به هر حال انجمن‌های علمی به عنوان نهادی غیردولتی، مستقل و خودجوش با پتانسیل و ظرفیت علمی- تخصصی بالا با مشارکت و هم‌‌افزایی می‌توانند متولی اصلی تأسیس سازمان نظام مدیریت در کشور باشند تا پارادوکس‌های ایجاد شده را از بین ببرند، الزامات قانونی را تسهیل کنند و براساس موازین علمی- تخصصی دقیق، با اساسنامه روشن، کمیته‌های تخصصی و شاخص‌ها و معیارهای واقعی و قابل سنجش به‌دور از روابط و تنها براساس ضوابط، پروانه صلاحیت حرفه‌ای برای تصدی پست‌های مدیریتی را صادر کنند.

                    با اجرای سازوکار تناسب شایستگی مدیران با سطوح مسئولیت ایشان، سطح‌بندی مدیران صورت خواهد گرفت و به‌وسیله آن می‌توان تصدی پستهای مدیریتی حساس را مورد کنترل قرار داد تا سازمان‌ها ارزان‌تر و کاراتر اداره شوند. در این صورت مدیران با رتبه‌بندی بالا و شایستگی‌های درجه عالی، می‌توانند و مجاز هستند مدیریت سازمان‌های دولتی و مهم را بپذیرند. در واقع مدیران در سطوح مختلف باید واجد شایستگی‌های مدیریتی تایید شده در سازمان نظام مدیریت کشور باشند و پروانه مدیریت را از سازمان نظام مدیریت دریافت کرده باشند که در این صورت معامله شدن پست‌ها در کشور دیگر اتفاق نخواهد افتاد و به جای آن نظام شایسته‌سالاری، شایسته‌گزینی و شایسته‌پروری تسری خواهد یافت.

                    منبع: روزنامه فرهیختگان

                    تاریخ انتشار یادداشت: 15 شهریور 1398

                    [مخفی] [مطلب کامل]
                    می‌پسندم دیدگاه اشتراک
                    Avatar Image