لطفا یک ایمیل صحیح وارد نمایید

پنهان رمز عبور وارد شده قابل قبول نیست.

بازیابی رمز عبور؟

فقط حرف و عدد قابل قبول است.

لطفا یک ایمیل صحیح وارد نمایید

پنهان رمز عبور وارد شده قابل قبول نیست.

جهت بازیابی گذرواژه خود لطفا پست الترونیک خود را وارد نمایید!

Error message here!

بازگشت به ورود

قوانین درج دیدگاه

  • - دیدگاه‌های نژادپرستانه و قومیتی قابل انتشار نیست.
  • - دیدگاه‌های حاوی توهین و افترا به ادیان، مذاهب و اشخاص قابل انتشار نیست.
  • - دیدگاه‌های مصداق هرزنامه و تبلیغات قابل انتشار نیست.
  • - دیدگاه‌های حاوی کلمات نامناسب و خلاف عرف قابل انتشار نیست.

اشتراک خبر در شبکه‌های اجتماعی

Close
دکتر سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی

آرشیو مقالات و تألیفات

تارنمای دکتر سیدمحسن طباطبائی مزدآبادی

جامعه | ۳۵ سال قبل | کد خبر: ۶۰۷

دریافت عوارض شهری از خودروها به تناسب آلایندگی

نائب رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: اگر قرار باشد مالیاتی در این زمینه به نفع مدیریت شهری اخذ شود بهتر است با در نظر گرفتن نسبت آلایندگی موتورها تنظیم شود.

سید محسن طباطبایی مزدآبادی در گفت و گو با خبرنگار شهرنوشت، با تاکید بر اینکه برای افزایش درآمدهای پایدار باید به دنبال راهکارهای جدید بود، افزود: امروز دردنیا الگوهای نوینی از اخذ مالیات و عوارض برای افزایش درآمدهای مدیریت شهری وجود دارد که در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در رویکردهای جدید اخذ مالیات تلاش شده است تا مالیات ها از افراد، گروه ها و کالاهایی اخذ شود که هزینه های بالایی را به جامعه تحمیل می کنند، گفت: به عنوان مثال اختصاص مالیات بر دخانیات به عنوان کالایی که سلامت فرد و جامعه را تهدید می کند،  در اولویت اغلب کشورهاست؛ در حالیکه ارزان ترین سیگار جهان در ایران به فروش می رسد.

مدیرمسئول فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری به موضوع مالیات بر خودروهای پرمصرف نیز اشاره و تصریح کرد: در دنیا الگوهای مشخصی برای اخذ مالیات این مدل خودروها به تناسب قدرت موتور و میزان آلایندگی وجود دارد که  قابلیت اجرایی شدن  در ایران را دارد.

وی افزود: در کشورهایی مثل یونان و ایتالیا مالیات بر خودروها به تناسب حجم موتور دریافت می شود، همچنین  در کشورهایی مثل آلمان و سوئد به میزان قیمت خودرو و براساس مالیات بر ارزش افزوده عوارض دریافت و در اختیار مدیریت شهری قرار می گیرد تا در نهایت صرف توسعه زیرساخت ها و بهبود کیفیت زیست زندگی شهری شود.

طباطبایی مزدآبادی با اشاره به اینکه اغلب کارشناسان یکی از اصلی ترین عوامل آلایندگی هوای تهران را خودروها عنوان می کنند، گفت: اگر قرار باشد مالیاتی در این زمینه به نفع مدیریت شهری اخذ شود، بهتر است با در نظر گرفتن نسبت آلایندگی موتورها تنظیم شود.

این کارشناس مسائل شهری در این زمینه توضیح داد: می توان با در نظر گرفتن یک مدل 6 عاملی با شاخص های نوع استاندارد، میزان آلایندگی، میانگین کارکرد در سال، محل تردد خودرو، نوع سوخت و رعایت استانداردهای مربوط این مالیات را اخذ کرد.

وی اخذ این مالیات ها را در نهایت افزایش درآمدهای مدیریت شهری برای توسعه حمل و نقل عمومی و ترغیب شهروندان بر کاهش استفاده های غیرضروری از خودروهای شخصی دانست و خاطر نشان کرد: این معادله دو سر برد است و می تواند تا حد قابل توجهی از معضلات ترافیک، آلودگی هوا، اتلاف وقت و هدررفت انرژی در کلانشهرها جلوگیری کرد.

منبع : شهرنوشت

تاریخ انتشار : 1396/07/29

شماره خبر: 25901

می‌پسندم دیدگاه اشتراک
Avatar Image