لطفا یک ایمیل صحیح وارد نمایید

پنهان رمز عبور وارد شده قابل قبول نیست.

بازیابی رمز عبور؟

فقط حرف و عدد قابل قبول است.

لطفا یک ایمیل صحیح وارد نمایید

پنهان رمز عبور وارد شده قابل قبول نیست.

جهت بازیابی گذرواژه خود لطفا پست الترونیک خود را وارد نمایید!

Error message here!

بازگشت به ورود

قوانین درج دیدگاه

  • - دیدگاه‌های نژادپرستانه و قومیتی قابل انتشار نیست.
  • - دیدگاه‌های حاوی توهین و افترا به ادیان، مذاهب و اشخاص قابل انتشار نیست.
  • - دیدگاه‌های مصداق هرزنامه و تبلیغات قابل انتشار نیست.
  • - دیدگاه‌های حاوی کلمات نامناسب و خلاف عرف قابل انتشار نیست.

اشتراک خبر در شبکه‌های اجتماعی

Close
دکتر سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی

آرشیو مقالات و تألیفات

تارنمای دکتر سیدمحسن طباطبائی مزدآبادی

جامعه | ۳۷ سال قبل | کد خبر: ۵۸۵

تهران بیست و هشتمین کلان‎شهر پرجمعیت جهان

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه امروزه تهران با هشت میلیون نفر جمعیت، بیست و هشتمین کلان‎شهر پرجمعیت جهان است، گفت: تهران همچنین در رده سی و ششمین شهر آلوده جهان قرار دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، دهمین جلسه اتاق فکر بام(برنامه ریزی و اقتصاد مسکن) با موضوع اقتصاد شهر و سیاستگذاری شهری در تهران به میزبانی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در این جلسه که با حضور جمعی از کارشناسان حوزه اقتصاد شهری برگزار شد دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی نائب رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، با اشاره به اینکه سیاست‌گذاری شهری، هم یک مفهوم علمی است و هم یک فعالیت سیستماتیک که توسط مقامات مدیریت شهری برای پیشبرد توسعه شهر به‎کار گرفته می‎شود، گفت: سیاست‌گذاری شهری، ماهیتی بین رشته‎ای دارد که با دیگر سطوح سیاست‎گذاری‎های (ملی و منطقه‎ای) درهم تنیده است و طی آن، ابتدا مسائل و مشکلات شهر، شناسایی می‎شوند و سپس سیاست‎ها به گونه‎ای هماهنگ و هم‎ساز برای دخالت سازنده در شهر ارائه می‎شوند.

وی با بیان اینکه امروزه تهران با هشت میلیون نفر جمعیت، بیست و هشتمین کلان‎شهر پرجمعیت جهان است و این کلان‎شهر با 680 کیلومتر مربع وسعت دارای تراکم 10550 نفر در کیلومترمربع می‎باشد، افزود: به لحاظ زیست‎پذیری طبق گزارش اکونومیست، تهران در رده 126 در بین 140 شهر جهان قرار دارد،از منظر پایداری، طبق گزارش مؤسسه آرکادیس، تهران در بین 100 شهر اول جهان نیست،در زمینه شاخص نوآوری، تهران در بین 500 شهر در جهان، در رده 423 قرار دارد و در زمینه فضای کسب و کار طبق گزارش اکونومیست که 82 شهر را از مناطق مختلف جهان انتخاب کرده، تهران در رده 81 قرار گرفته است و از لحاظ شاخص‎های جهانی شدن، تهران در بین 128 شهر، در رده 98 است.

مدیرمسئول فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری با اشاره به اینکه تهران کنونی، محصول فرایند پیچیده‎ای است که بخشی از چهره آن، حاصل سیاست‌گذاری شهری و قسمتی از آن نیز نتیجه نبود سیاست‌گذاری، طرح و برنامه‎ریزی است، خاطرنشان نمود: کلان‎شهر تهران با مجموعه‏‌ای از مسائل روبرو است که هر نوع سیاست‌گذاری و نیز تصمیم‏‌گیری باید برای رفع و کاهش دامنه آنها باشد. مشکلات شهر تهران از نوع طبیعی و زیست‎محیطی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و مدیریتی هستند.

وی آلودگی را یکی از معضلات اصلی شهر تهران خواند که از منظر اقتصاد شهری، آثار و تبعات بسیاری برای این شهر دارد و گفت: تهران در رده سی و ششمین شهر آلوده جهان قرار دارد، هوای تهران سالانه حدود 110 روز در وضعیت ناسالم قرار دارد و میزان مرگ و میر شهر تهران در روزهای ناسالم، 20درصد بیشتر از روزهای سالم است.

استاد دانشگاه ترافیک را یکی دیگر از معضلات پیش روی تهران خواند و گفت: کلان‎شهر هشت میلیونی تهران، با بیش از چهار میلیون خودرو و دو میلیون دستگاه موتورسیکلت، بیش از چهار برابر ظرفیت واقعی خود پذیرای خودروها شده است و سالانه نیز بیش از 400هزار دستگاه بر این میزان افزوده می‎شود.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران ادامه داد: این میزان خودرو، سالانه بیش از پنج میلیارد لیتر بنزین مصرف می‎کنند و در واقع کلان‎شهر تهران تقریباً یک پنجم کل بنزین مصرفی کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

دکتر طباطبایی افزود: از طرفی دیگر، کمبود پارکینگ سبب شده است که خیابان‎ها، نقش پارکینگ را ایفا کرده و سرعت را بیش از پیش کند کرده و بر معضل ترافیک بیافزایند. بررسی ها نشان می‎دهند که برای روان‎سازی ترافیک پایتخت به بودجه 20هزار میلیاردی نیاز است که به هیچ وجه در توان مالی شهرداری تهران نیست و برای تأمین این بودجه بیش از چهل سال زمان نیاز است.

منبع : خبرگزاری ایسنا

تاریخ انتشار : 1396/05/18

شماره خبر : 96051811461

می‌پسندم (1) دیدگاه اشتراک
Avatar Image