لطفا یک ایمیل صحیح وارد نمایید

پنهان رمز عبور وارد شده قابل قبول نیست.

بازیابی رمز عبور؟

فقط حرف و عدد قابل قبول است.

لطفا یک ایمیل صحیح وارد نمایید

پنهان رمز عبور وارد شده قابل قبول نیست.

جهت بازیابی گذرواژه خود لطفا پست الترونیک خود را وارد نمایید!

Error message here!

بازگشت به ورود

قوانین درج دیدگاه

  • - دیدگاه‌های نژادپرستانه و قومیتی قابل انتشار نیست.
  • - دیدگاه‌های حاوی توهین و افترا به ادیان، مذاهب و اشخاص قابل انتشار نیست.
  • - دیدگاه‌های مصداق هرزنامه و تبلیغات قابل انتشار نیست.
  • - دیدگاه‌های حاوی کلمات نامناسب و خلاف عرف قابل انتشار نیست.

اشتراک خبر در شبکه‌های اجتماعی

Close
دکتر سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی

آرشیو مقالات و تألیفات

تارنمای دکتر سیدمحسن طباطبائی مزدآبادی

جامعه | ۵۱ سال قبل | کد خبر: ۴۱۱

تسهیلات جدید نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی گران است

خبرگزاری نسیم : دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، با اشاره به مصوبه اخیر هیئت دولت در خصوص برنامه کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها، گفت: با توجه به شرایط رکودی بازار مسکن اغلب شهرداری‌ها توانایی پرداخت هزینه‌های جاری خود را نیز ندارند و برخی در آستانه ورشکستگی قرار دارند و در این شرایط بازپرداخت تسهیلات با بهره ۲۰ درصدی در عمل برای آن‌ها ممکن نیست.

سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در گفتگو  با خبرنگار «نسیم آنلاین» در خصوص مصوبه اخیر هیئت دولت در خصوص برنامه کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها، گفت: این مصوبه دارای نقاط مثبت و ضعف خاص خود است.

وی با اشاره به اینکه طبق اعلام دولت قرار است نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در طول یک سال منجر به کاهش 15 درصدی آلاینده‌های گازی و 17 درصدی ذرات معلق در هوای پایتخت شود، گفت: بر همین اساس دولت بانک مرکزی را موظف کرده است تا 2200 میلیارد تومان تسهیلات 20 درصدی جهت نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی اختصاص دهد.

 طباطبایی بابیان اینکه عزم دولت برای حمایت از نوسازی ناوگان عمومی قابل‌تقدیر است اما با توجه به شرایط رکودی بازار مسکن اغلب شهرداری‌ها توانایی پرداخت هزینه‌های جاری خود را نیز ندارند و برخی در آستانه ورشکستگی هستند گفت: در این شرایط بازپرداخت این تسهیلات با بهره بالای 20 درصد شاید در عمل برای برخی از شهرها ممکن نباشد.

مدرس دانشگاه با تأکید بر اینکه دولت می‌بایست حمایت جدی‌تر و عملیاتی‌تری از توسعه حمل‌ونقل عمومی در شهرها سامان دهد، یادآور شد: تجربه کشورهای پیشرو در این زمینه نشان می‌دهد که دولت‌ها سهم جدی از هزینه حمل‌ونقل عمومی را پرداخت می‌کنند.

این کارشناس مسائل شهری با اشاره به اینکه برای مثال دولت چین تنها در یک سال بیش از 1.3 میلیارد دلار در توسعه سیستم حمل‌ونقل عمومی هزینه کرده است، خاطرنشان نمود: از سوی دیگر توسعه زیرساخت‌ها برای توسعه پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری نیز در دستور کار این کشور قرارگرفته است به‌نحوی‌که 36 درصد سفرهای درون‌شهری در شانگهای چین به شکل پیاده صورت می‌گیرد و از سوی دیگر در این شهر به ازای هر هزار نفر 550 دوچرخه وجود دارد.

نائب رئیس هیئت‌مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در ادامه بابیان اینکه به گفته مدیران شهری تهران، دولت در سال 94 تنها 3 درصد از سهم خود از اعتبارات حمل‌ونقل عمومی را پرداخت کرده است، گفت: این مسئله باعث شده است تا توسعه و نوسازی حمل‌ونقل عمومی در این کلان‌شهر با مشکل مواجه شود.

طباطبایی با تأکید بر اینکه آلودگی هوا در کلان‌شهرها به‌ویژه تهران، هزینه‌های سرسام‌آوری برای اقتصاد کشور در پی دارد، گفت: بر این اساس ضرورت دارد تا دولت حمایت عملیاتی‌تری از توسعه حمل‌ونقل عمومی سامان دهد.

منبع : خبرگزاری نسیم

تاریخ انتشار : 1395/03/22

شماره خبر : 2038921

می‌پسندم دیدگاه اشتراک
Avatar Image